Wie zet jij op een?
Ken je het open platform #peoplefirst al? Reisbrigade heeft zich vol overtuiging bij dit platform aangesloten, omdat ik geloof dat solidariteit werkt. Wie zet jij op nummer een? De mensen of het geld? De crisis of de toekomst? Ik zet #peoplefirst. Waarom? Behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden, daar gaat het om.
Je hebt vast in het nieuws gezien of gelezen: bedrijven die amoreel gedrag vertonen. Denk aan bedrijven die geen huur meer betalen, hun leveranciers later gaan betalen of bij het eerste zuchtje tegenwind hun werknemers ontslaan. Reisbrigade is van mening dat solidariteit loont! Ik denk zelfs dat we hierdoor samen sterker uit deze tijd komen, en wil daarom solidair zijn met mijn collega’s, mijn leveranciers en met onze klanten! Hoe wij dat hier bij Reisbrigade precies doen, leg ik graag aan je uit.
Mijn team
Ik had al heel snel besloten dat ik deze crisis wil aangaan samen met mijn team. Dat begon al toen in maart de proefperiode van Jolanda was afgelopen. Ik was zo blij dat ik eindelijk, na een maandenlange zoektocht, de perfecte collega had gevonden en die wilde ik niet zomaar laten gaan. Terwijl de wereld op slot ging, heb ik Jolanda na haar proeftijd een contract aangeboden. Tegelijkertijd werden overal de contracten van zzp’ers beëindigd. Natuurlijk, een makkelijke oplossing, en bij ons moest ik helaas Mildred minder gaan laten werken, maar helemaal stopzetten voelde niet goed. En dus werkt ze nog steeds een aantal uren per week bij ons.
“Gidsen en chauffeurs zitten opeens zonder werk, en kennen geen TOZO, geen BMKB, geen NOW en ook geen TOGS.”
Ook voor onze stagiaires zijn we blijven zorgen, ook al ging dat opeens op afstand. We zorgen dat ze onze steun hebben bij het afstuderen, en nu is de eerste afstudeerscriptie bijna klaar! Tenslotte, eerlijk is eerlijk, zijn we heel blij met de overheidsmaatregelen van de Nederlandse overheid. En als straks bij de tweede hulpronde blijkt dat tóch mensen ontslagen mogen worden, gaan we dat niet doen. Mijn vorm van solidariteit.
Onze leveranciers
Het unieke aan deze periode is dat de crisis echt wereldwijd is, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Onze leveranciers (hotels, gidsen, lokale agenten, transportbedrijven, excursie organisaties, lokale airlines) zitten over de hele wereld. Wij mogen hier echt in onze handjes knijpen dat het zo goed geregeld is en dat we in een rijk land leven, met een overheid die daadkrachtig en snel in actie kwam. In bijvoorbeeld Zuid-Afrika zijn ze nog steeds druk bezig met het bespreken van eventuele financiële steun maar is er nog niets uitgekeerd. Een minister van Tanzania denkt dat hij corona kan oplossen door meer te bidden.
We werken veel met kleinschalige lodges; deze staan er, zonder spaarpotje van een westerse holding, helemaal alleen voor. Gidsen en chauffeurs zitten opeens zonder werk, en kennen geen TOZO, geen BMKB, geen NOW en ook geen TOGS. Daardoor ontstaan bijzondere, kleinschalige initiatieven: wil je een lokale gids steunen,kijk dan eens naar Adopt an Amazing Tour Guide. Of doe mee met een ouderwetse tombola en win een verblijf in het Umlani Bushcamp in Zuid-Afrika, de opbrengst wordt gebruikt voor boodschappen voor het personeel! Als we dat soort dingen horen, denken we: nee, we gaan dus niet boos met onze lokale leveranciers bellen en een heel eisenpakket op tafel leggen. We overleggen liever samen hoe we deze crisis het beste kunnen overwinnen, in de hoop dat we snel weer volop kunnen samenwerken.
Onze reizigers
Ook onze klanten zetten wij op nummer één, want zonder reizigers geen Reisbrigade. En wat zijn wij blij met onze lieve reizigers! Jullie hebben veel begrip voor onze situatie en leven ontzettend mee (een enkeling uitgesloten – maar dat is echt een uitzondering!). Natuurlijk maken jullie je soms zorgen en dat begrijp ik, dat doen wij zelf ook. Zeker nu er zo vaak in het nieuws verteld wordt hoe slecht de reisbranche ervoor staat. En dat is waar: we gingen als eerste de crisis in en we zullen een van de laatste sectoren zijn die weer opgestart kan worden, zeker als je verre reizen doet zoals Reisbrigade. Dus ja: de toekomst van de reisbranche is op dit moment misschien niet rooskleurig en ook die van Reisbrigade niet. Maar we hebben een fantastisch team, en een boel trouwe klanten, dus we blijven positief!
“Zonder reizigers geen Reisbrigade, wat zijn wij blij met onze lieve reizigers!”
En wat ben ik blij met ons SGR lidmaatschap, waar ik vorig jaar zoveel papierwerk aan heb gehad: onze reizen zijn gedekt door een supergroot garantiefonds. En weet je nu misschien niet wat dit inhoud? Ik kan het niet beter uitleggen dan dat de SGR het zelf doet. We hopen natuurlijk dat het nooit zover komt, maar: ‘Komt jouw reisorganisatie in financiële problemen? Geen zorg. Zelfs als ze failliet gaan wordt je reis gewoon uitgevoerd of terugbetaald. En het mooie is, dat kost je niets.” Lees meer over deze garantiedekking op GGTO.nl en SGR.nl
En nu?
We proberen de corona-crisis zo goed mogelijk en zo eerlijk als we kunnen door te komen. We zijn nog steeds druk bezig met het omboeken van bestaande reizen, maar achter de schermen zijn we ook nieuwe plannen aan het maken voor als het reizen weer mag. Hoe we hier uit gaan komen? Ik heb er nog steeds het volste vertrouwen in; opgeven staat niet in mijn woordenboek. Ik zet mijn team en onze reizigers op één, en ben er trots op tussen de andere deelnemers op wiezetjijopeen.nu te staan. Zolang we allemaal solidair zijn en anderen behandelen zoals we zelf behandeld willen worden, komt het vast allemaal goed en komen we hier misschien wel sterker uit dan ooit!